دیدنی های ناشناخته اصفهان + عکس

اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای خارجی‌ها محسوب می‌شود. این شهر با داشتن جاذبه‌های فراوان به شهر گنبدهای فیروزه‌ای معروف است. سی و سه پل، منارجنبان، کلیسای وانک و... مکانهای است که بیشتر افراد به محض ورود به اصفهان به بازدید آنها می‌روند. اما چه می‌شود اگر بگوییم این شهر ناشناخته‌ها یا کم شناخته‌هایی دارد که از نظر گردشگران پنهان مانده است. اگر می‌خواهید سفر خود به اصفهان را خاص کنید، می‌توانید سر به جاذبه‌هایی بزنید که کمتر کسی با آن‌ها آشنا است.

دیدنی های ناشناخته اصفهان + عکس

اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای خارجی‌ها محسوب می‌شود. این شهر با داشتن جاذبه‌های فراوان به شهر گنبدهای فیروزه‌ای معروف است. سی و سه پل، منارجنبان، کلیسای وانک و... مکانهای است که بیشتر افراد به محض ورود به اصفهان به بازدید آنها می‌روند. اما چه می‌شود اگر بگوییم این شهر ناشناخته‌ها یا کم شناخته‌هایی دارد که از نظر گردشگران پنهان مانده است. اگر می‌خواهید سفر خود به اصفهان را خاص کنید، می‌توانید سر به جاذبه‌هایی بزنید که کمتر کسی با آن‌ها آشنا است.

دیدنی های ناشناخته اصفهان

مکان های ناشناخته اصفهان کدامند؟

اصفهان برای سالها پایتخت کشور بوده است. مرکزیت اصفهان در کشور، باعث شده تا بزرگان زیادی در تاریخ در این شهر زندگی کنند. همین مرکزیت کشور باعث شده تا سفر به این شهر با هواپیما از هر نقطه کشور زیر یک ساعت امکان پذیر شود و بلیط هواپیما اصفهان را پرطرفدار کرده است. فرقی ندارد کجای اصفهان باشید، هر کوچه‌ای از این شهر در گذشته خود یک فرد شناخته شده با خانه‌ها و املاک خود را پنهان کرده و همه خیابان‌های این شهر جذاب و دیدنی و برای گردشگران، کشف نشده است. لیست مکان‌های ناشناخته اصفهان به شرح زیر است.

مسجد سید اصفهان

شاید نداشتن مناره در این مسجد، باعث ناشناخته ماندن آن شده است. مسجد سید یکی از بناهای تاریخی ارزشمند اصفهان است که از نظرها پنهان مانده است. این بنا که ابتدا در دوران سلطان حسین صفوی توسط فتحعلی‌خان اعتمادالدوله، خریداری و طرح ساخت آن ریخته شد، با حمله محمد افغان ساخت آن به تعویق افتاد. بعدها در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، محمدباقر شفتی معروف به «سید حجت‌الاسلام» ساخت این مکان را آغاز نمود. این بنا در سال ۱۲۵۵ به اتمام رسید. این مسجد بسیار بزرگ است و ۸۰۰۰ متر زیر بنا دارد. همچنین این مسجد دارای چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است. در سالهای گذشته طی کشمکش بین نوادگان حجت الاسلام و سازمان میراث فرهنگی تصمیم بر مرمت این بنا گرفته شد و اکنون این بنا در مراحل پایانی مرمت خود به سر می‌برد و با اجازه سازمان میراث فرهنگی می‌توانید اولین نفری باشید که این مسجد زیبا را در محله بید آباد اصفهان بازدید کنید.

دیدنی های اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

در کنار آثار تاریخی یک مجموعه نگهداری از حیوانات بزرگ وجود دارد که بازدید از آن توسط گردشگران کمتر اتفاق می‌افتد. خانه پرندگان با بزرگی ۵۵ هزار متر مربع و ۱۳۰ گونه مختلف پرنده، یکی از بزرگترین مجموعه نگهداری پرندگان کشور است. این باغ در کنار زاینده رود و در پارک تفریحی ناژوان قرار دارد و آب و هوای مناسبی برای نگهداری پرندگان ایجاد کرده است. با بازدید از این باغ می‌توانید انواع پرندگان و نوع زندگی آنها را از نزدیک به تماشا بنشینید.

خانه جواهری اصفهان

خانه جواهری محل کار و زندگی جواهرسازان اصفهانی در دوره قاجار است. اگر عاشق معماری قاجاری هستید، این خانه محل مورد علاقه شما برای بازدید است. خانه جواهری شامل دو حیاط داخلی با باغچه‌های کوچک، اتاق ‌های مسکونی و کارگاه‌‌های جواهرسازی است. امروزه این خانه متعلق به دوران قاجاریه، محل موزه جواهرات سنتی اصفهان است. در این موزه، بیش از ۳۰۰ مورد از جواهرات قدیمی و زیورآلات سنتی ایرانی از جمله گوشواره، دستبند، تاج، تیغ و نیز شیشه‌های قدیمی و بومی در آن نمایش داده می‌‌شوند. این خانه دارای ۲۰ اتاق مجزا با طرح‌ها و اشکال مختلف است و برای رفاه ساکنین این خانه امکاناتی مانند: حمام، آشپزخانه، نانوایی و یک مسجد در طبقه زیرین خانه تعبیه شده که دیدن آنها توصیه می‌شود. برای بازدید از این خانه در محله جواهریه، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌توانید اقدام کنید.

خانه جواهری اصفهان

عصارخانه شاهی اصفهان

یکی از صنعت‌های فراموش شده قدیمی ایران عصاری است. این عصاری‌ها با سایش دو سنگ بر روی هم که توسط حیواناتی مانند: قاطر، خر و شتر به حرکت در می‌آمدند، موجب گرفتن روغن دانه‌های مختلف و آسیاب انواع ادویه جات می‌شد. در حال حاضر تنها چند عصاری در یزد و چهارمحال بختیاری باقی مانده و بزرگترین عصاری قابل بازدید کشور، در اصفهان است. این عصارخانه به دستور عباس صفوی در سال ۱۰۲۱ همزمان با ساخت بازار قیصریه ساخته شد. کمتر کسی هنگامی که به میدان نقش جهان مراجعه می‌کند به بازدید این خانه می‌رود و شما می‌توانید برای دیدن این عصارخانه همه روزه ساعت ی۹ تا ۱۶ در میدان نقش جهان روبروی درب قیصریه مراجعه کنید.

خانه مشروطیت اصفهان

در خیابان نشاط اصفهان یک خانه قدیمی که بیشتر قوانین دوران قاجار در آن به ثبت رسیده به نام خانه مشروطیت وجود دارد. به علت رفت و آمد حاکمان و مردم قدرتمند زمان قاجار این خانه باید شکوه و زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذاشت. به همین علت این خانه سنتی دارای معماری بسیار زیبایی است. در این مجموعه، دو شاه‌نشین در قسمت شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق وجود دارد. اتاق هفت‌دری این عمارت دارای یک ارسی با هفت لنگه می‌باشد که شیشه‌کاری رنگارنگ روی آن در زمان تابش نور آفتاب منظره‌ای زیبا خلق می‌کند. حیاط این خانه قاجاری، دارای باغچه‌های زیبا و حوض آبی‌رنگی است. بهتر است قبل از مراجعه به خانه مشروطیت، از سازمان میراث فرهنگی در مورد فعالیت سوال کنید، این خانه در همه مواقع سال قابل بازدید نیست.

خانه مشروطیت اصفهان

آرامگاه سلطان بُخت آقا اصفهان

این آرامگاه متعلق به یک زن انتقام جو است. سلطان بُخت آقا، دختر کیخسرو اینجو، فرزند برادر شاه شیخ ابواسحاق، پادشاه سده هشتم خورشیدی است. این بانو، پس از کشته شدن عمویش توسط آل مظفر تصمیم گرفت برای گرفتن انتقام عمویش با برقراری رابطه خانوادگی با سلطان محمود آل مظفر و ازدواج با او در دربار نفوذ کند و روابط میان شاهزادگان را بر هم بزند. پس از مدتی سلطان مظفر متوجه توطئه‌های همسرش می‌شود و دستور قتل او را صادر می‌کند. با گذشت زمان پادشاه دیگری به نام جلال الدین، اصفهان را تصرف کرده و دستور می‌دهد تا برای ایشان آرامگاهی زیبا بنا کنند که به نام مقبره سلطان بخت‌ آقا معروف شد. این مقبره در خیابان دردشت واقع در ابن سینا در کنار مناره‌های دردشت قرار دارد. بیرون این آرامگاه تزئین زیادی ندارد اما درون آرامگاه با کاشی‌کاری‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای و اسماء الهی به خط معلق کوفی تزئین شده‌ است.

مجموعه علی قلی آقا اصفهان

از مجموعه علی قلی آقا، بازار این مجموعه شناخته شده‌تر است. این مجموعه از بازارچه، مسجد، حمام و زورخانه علی قلی آقا تشکیل شده است. این مجموعه متعلق به دوران صفوی است و مسجد آن هنوز مانند گذشته فعالیت دارد. حمام علی قلی آقا اما به موزه تبدیل شده و در دل کوچه پس کوچه‌های محله بید آباد می‌توانید زورخانه علی قلی آقا را پیدا کنید. این رودخانه طی سالها چند بار مورد بازسازی قرار گرفته و ارزش تاریخی خود را از دست داده اما دیدن ورزش زورخانه‌ای در این مکان از جذابیت خاصی برخوردار است.

مجموعه علی قلی آقا اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که علاوه بر جاذبه‌های معروفش، جاهای دیدنی ناشناخته و کمتری شناخته شده‌ای هم دارد. در ادامه به معرفی چند مورد دیگر از این جاهای دیدنی اصفهان می پردازیم.

  1. منارجنبان: منارجنبان اصفهان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد این شهر است که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره دیگر نیز به لرزش درمی‌آید.
  2. محله جلفا: محله جلفا یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است که در زمان صفویه ساخته شده و هنوز هم بافت تاریخی خود را حفظ کرده است. کلیساهای ارامنه و کوچه‌های سنگ‌فرش شده از جاذبه‌های این محله هستند.
  3. آتشگاه اصفهان: آتشگاه اصفهان یک بنای تاریخی زرتشتی است که بر روی تپه‌ای در نزدیکی شهر قرار دارد. این مکان دید بسیار زیبایی به شهر دارد و برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت مناسب است.
  4. چهلستون جدید: چهلستون جدید یک باغ و عمارت تاریخی در اصفهان است که کمتر شناخته شده اما بسیار زیبا و دیدنی است.
  5. قلعه سارویه: قلعه سارویه یکی از آثار تاریخی کمتر شناخته شده اصفهان است که در منطقه جرقویه قرار دارد. این قلعه با معماری خاص و مناظر طبیعی اطرافش جذابیت زیادی دارد.
  6. کلیسای وانک: کلیسای وانک یکی از کلیساهای ارامنه اصفهان است که دارای معماری زیبا و نقاشی‌های دیواری منحصر به فردی است.
  7. پارک کوهستانی صفه: پارک کوهستانی صفه یکی از مکان‌های طبیعی و تفریحی اصفهان است که با داشتن تله‌کابین، مسیرهای پیاده‌روی و چشم‌اندازهای زیبا از شهر، مکانی جذاب برای گردشگران است.

این جاهای دیدنی علاوه بر جاذبه‌های معروف اصفهان، می‌توانند تجربه‌ای متفاوت و خاص از این شهر به شما ارائه دهند.

کلام پایانی

گشت و گذار و ماجراجویی در کوچه‌های قدیمی اصفهان را فراموش نکنید. این کوچه‌ها از دوران سلجوقیان، صفویان، زندیه و... آثار به جا مانده زیادی دارد که به علت تعدد آثار تاریخی از نظرها پنهان مانده است. شما بازدید از کدام ناشناخته را در اصفهان پیشنهاد می‌کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید سایت جوهره

آخرین مقاله ها

گالری های منتخب

مجموعه های منتخب

ارسال دیدگاه